Malmö 5/7

Kom egentligen hem den 5/7 men orkade inte skriva något. Som så många gånger förr när man kommer hem och är lite uppgiven för att cyklingen är slut för i år och man måste vänta 11-12 månader till nästa tur.

Senast jag skrev var strax söder om Köln. Tog det soft dagen efter och vaknade vid sju och hade en langsam morgon. Gick och drällde runt lite och köpte en bulle med frö och en liter cola. Visste jag hade ca 8 km till station och skulle spendera merparten av dagen på diverse tåg. Hade förberett med 4 liter vatten också.

Begav mig till Köln och ja de sista tiden med Rhen. Några km fin cykling blev det innan Köln totalt tog över. Satte sikte på katedralen där också tågcentralen låg. Mycket stor kyrka. Damn alltså! Inte alls som den i Worms, mycket större! I alla fall utanpå. Mer utsmyckad också. Och mer utsatt för
avgaser också. Sotig och grå i sin uppenbarelse.

Gick in till tysk tågtrafikskontor för att höra mig för anslutning till Lubeck. Den unga tanten suckade väldigt ljudligt och hade en synnerligen bister uppsyn, eller kanske insyn, när jag förklarade att jag hade en fahrrad med mig. Klockan var runt 10 skulle jag tro. Efter fem minuter hade hon tittat runt och tagit fram ett förslag på avgång klockan 16.14 och en ankomst till slutstation klockan 21.19. Helt förkastligt enligt mig då jag siktat på att vara i Travemunde innan klockan 20 så jag kanske skulle komma med en färja. Hon gav mig då en suck till rakt ut i luften för att sedan söka regionaltåg med anslutning. Hon fick fram en färdplan som sträckte sig till klockan 20.19 i Lubeck.

Fortfarande inte nöjd tackade jag herr unga dam för försöket och sade att jag skulle återkomma efter kontakt med färjepersonal. Ringde Finnlines och de bekräftade min tanke att man incheckningen slutade en timme innan färjans avgång, alltså 20.45. 25 minuters marginal var jag inte supernöjd med. Tog tysk nummerlapp som delades ut av en i personalen efter förfrågan. Verkade vara dennes enda uppgift förutom att vara bister mot alla som skulle åka tåg eller hade frågor om transport tillsammans med DB.

Fick en annan i personalen som hjälpte mig denna gången för sök mot Lubeck. Mycket trevligare och väldigt mycket inte alls suckande vid hjälp. Hen satte i gång att skriva på sin dota och hade också efter fem minuter kommit på saker. Nästan lika samma saker som den damska butterdegen vilken hade hjälpt mig tidigare. Den stora skillnaden var att den nya damen pratade med mig och visade vad hon gjorde. I alla fall. Hon skrev ut en färdplan till mig som slutade i Lubeck 20.19 också dock med annorlunda anslutningar.

Färdplanen enligt följande: (Klimatkompensation enligt http://klimatvaxla.biogasost.se/ )
Köln-Munster (elektriskt lok)
Munster – Osnabruck (elektriskt lok)
Osnabruck – Bremen (elektriskt lok)
Bremen – Hamburg (elektriskt lok)
Hamburg – Lubeck (elektriskt lok)
Lubeck – Travemunde (Dieseldrivet lok) ca 20 km
Travemunde – Trelleborg (Färja) ca 320 km
Ska klimatkompensera dessa sträckorna. Men hittar bara låga siffror. Ska kolla mer senare.

Följde hennes plan och hon hade varnat mig för en försening på första tåget. Kom med tåget och hade god marginal. Hade fett med flax i Münster då jag i all förvirring följde efter en gammal giktdam som vaggade fram till ett tåg. Ett tåg som visade sig vara till Osnabruck. Det avgick två minuter senare. Jag var då 34 minuter eller så före planen. Hoppet fanns. I Osnabruck kom jag med halvtimmestrafiken och låg således 30 minuter före planen. Bremen bjöd på cyklist som skulle till Flensburg och vi tog automatiskt följe. Diverse förseningar frambringade olustiga känslor i planen men sent omsider kom jag i hyfsad tid till Hamburg. Hade några minuter på mig att ta två hissar och trockla mig fram till rätt tåg. Allt funkade och min plan var rätt och riktig. Jag skulle komma till Travemünde skandinavienkai 19.19. Cyklade till terminalerna och fick tag i biljett till TT-lines färja till Trelleborg för 58 euro. Då inlkluderades vilstol under natten. Träffade annan cyklist. Tysk.

Sov kass i vilostolen. Mötte upp gårdagens cyklist vid Astrid och han skulle också mot Malmö så vi tog följe. Det vad hans första dag så det gick lite långsamt. I Vellinge blev det kaffe och bröd.

Han skulle vidare genom Malmö till Lomma så jag hjälpte honom till stranden i Lomma där han ville äta mat. Vi tog farväl och mycket passande att jag gjorde min sista dag och tysken sin första. Satte kurs mot Malmö igen och körde massa rundor där. Saken var ju att när jag väl öppnat porten till innergården så var ju resan slut. Fick bli lite slentrianvarv runt och runt till jag var tvungen att sluta.

Max:33.5 km/h
tid 4 timmar 6 minuter
avg 17 km/h
distans: 69,61 km
Total distans: 3161.11 km

Travemünde 4/7

Bara tåg. Bloggen uppdateras en gång imorgon.

Siffror:
Max 27.5 km/h
Tid 1 timme 11 minuter
Avg: 12,8 km/h
Distans: 15.35 km
Total disans: 3091,4 km

Camping Berger km 681 Rhein. 3/7

Morgonen började lite soft i Koblenz. Snackade lite med gubbarna angående vägar de borde ta och annat sånt som bara är intressant för andra cyklister. Eller ni kanske vill ha redovisning på vilken sorts sten de använder på de olika stenlagda sträckorna? Det blev mycket snack om de holländska stenläggninsmönstrena kontra de tyska samt de gemensamma, love it. De spanska är sämst. Lätt konstaterande.

Tanken var att jag skulle kaffeköpa vid Remagen men det var på tok för långt bort. Jag hade börjat cykla vid halv nio så var ganska kaffesugen vid 10 eller så. Fick bli första bästa nere vid Andernach. Väldigt fint ställe. rekommenderas att ta sin kaffe där om man nu har vägarna förbi Rhin.

Annars hände inte så mycket mer än återigen fantastisk cykling längst Europas pulsåder. Vid Remagen tog jag lunchpaus. Min sista Müsli och mandelmjölk fick gå och lite vila på det. Sen egentligen bara cykling mot Bonn och Köln.

Funderade mycket hur jag skulle göra framöver. Har egentligen några dagar tillgodo men har lite saker hemma jag vill fixa under semestern. Skulle jag ta mig till Duisburg och Ruhr? Orkade jag verkligen med all den jävla industri som Rhen medför den vägen plus all industri som kommer med Ruhr? Skulle jag ta mig mot Bremen och världens tråkigaste väg? Egentligen vill jag. Men ändå inte. Jag måste ändå ta mig till lubeck och Puttgarden vilket tar en jävla tid både från köln, Bremen och Hamburg. Det fick bli från Köln med tåg. Hade ändå inte riktigt hunnit med Bremen. Från Köln är det nästan genom halva tyskeland med tåg.

Blev en lugn dag idag med sikte på att ha en lugn dag idag. Cyklade lugnt och hade fin vind och bitande sol. Precis som man bör ha det när man cyklar. Tyvärr hade jag tyska pensionärer framför mig. Inte sådana där moderna med elcyklar utan sådana utan elcyklar som låg och tuffade i 13 km/h. Fick snällt finna mig i detta och cykla om dem när jag hade chansen.

Om jag skulle summera alla de cyklister jag pratat med och faktiskt också mött i all hast på vägen så skulle jag säga att 90% av dem har glasögon. Det kan iofs bero på att medelåldern för denna form av underbar förnöjelse är strax högre än de flesta andra medelåldrar men ändå. Jag är ju inget undantag så jag nöjer mig. Medelkönet för ensamma cyklister är nog ca 70% slapp gubbe, 20 % unga rappa män och 10% kvinnor i diverse åldrar. Kan också säga att elcyklar fullständigt exploderat det senaste året! Framförallt är det unga personer som numera använder det i extremt stor skala! Vet inte riktigt vad jag tycker om det…

Dagens drick. 3 liter kvalitätsvasser. Smakade inte kvalität. Smakade Fransiskt. Usch. Men de har ju varken Vittel eller Evian här. Bara massa kvalität naturlich mineralvasser för 60 cent i dåliga flaskor.

Dagens kiss! Trädkiss vid sidan om Rheinen när väl Astrid ändå såg på. Körde utan händer och hade mest ögonen ut på Rhen men vid den lilla glimt jag fick så skulle jag säga en färg av ljus lageröl. När man kör manöver utan händer måste man dra ner byxorna liiite längre så man är mer blottad för verkligheten baktill. Det är en risk man får vara villig att ta för njutningen att känna frihetens fria tyglar vajande i vinden. Eller ja, man får kanske mest veja undan för kisset i vinden men ändå!

Dagens djur. Märklig dag. Inte ett enda utmärkande djur jag kan komma att tänka på. Möjligtvis enorma mängder steglitser. Vilda djur är det ont om här då allt är bebyggt. Tråkigt men sant.

Max: 34.5 km/h

Tid 5 timmar 6 minuter

Avg: 18.6 km/h

Distans 95.04 km

Total distans: 3076 km

Knaus Camping, Koblenz. 2/7

Sov sjukt kass igår. Somnade vid två eller så om natten. Vet inte om det berodde på alkohol, kaffet i Worms eller att jag åt två portioner pommes och bönor eller något. Men men, sov gott det gjorde jag när jag väl sov och det var kallt och fint på natten så helt fantastiskt ändå. Det fanns en tjej som sov på campingen i ett litet tält men jag såg ingen cykel liggandes vid tältet så tog bara för givet att hon hade parkerat den någonstans där man inte kunde se den. Det hela var i mitt tycke väldigt märkligt. Såklart visar det sig på morgonen att hon vandrar. Med fötterna! Knäpp! Alltså utan cykel. Eller ja, hon hade ryggsäck och lämnade campingen utan cykel till fots i sådana där kängor ni vet. Fortfarande knäpp.

Jag snackade lite med Silvan under morgonen och vi lyckönskade varandra god färd såsom vi färdemänner gör vid en hastig bekanskap. Koreanen kom aldrig till campingen igår. Synd. Men han låg nog och sov mellan två träd i sin hängmatta som han hade till sängmedel.

Jag började dagen med att äta en burk oliver som jag hade menat till middag dagen innan före jag träffade Silvan som skulle ut på restaurang. Tryckte även i mig en sked jordnörsmör. Satte på mig skjortan då det var lite kyligt i morgonluften och begav mig så ut på den fria men ändå ganska kända vägen till Koblenz.

För 366 dagar sedan cyklade jag nästan exakt samma sträcka. Det som skiljde dessa två dagar åt var allt. Vinden kom detta året åt ryggen medan den kom rakt i ansiktet förra året. Nu sken solen och visade sitt allra vackraste anlete medan det regnade och var typ 17 grader förra året och nu var det upp mot 28 grader. Helt sanslös cykling blev det så fort jag trocklat mig ut från Mainz.

Rhen åt på vänster hand så långt ögat kunde nå och vacker väg framför mig. Cyklade på och hade det allmänt bra till jag kom på att det hade varit bra med lite förmiddagsförning och uppvätskning. Tog någon timme till innan jag hittade en butik där jag kunde handla vettiga saker. Blev müsli och det vanliga tillsammans med tre liter vatten. Plötsligt blev Astrid blytung igen. Adderade nog 4.5 kilo vätska och mat. Men det gjorde inget. Hon är vacker och lika underbar även om hon är lite tyngre än medelcykel.

Mellanstoppade i Rudesheim där jag tror jag tog färjan över Rhenen till Bingen och tog även två kaffe där. En Americano och en Espresso. Den utspädda kaffen smakade verkligen inte gott. Espresson slank däremot ner som olja på vatten.

Cyklade fina byar såsom Boppard, Oberwesel och Bacarach. Magnifikt! Väldigt vackert och närande. Såg även ett vattendjur som jag funderade mycket över under dagen. Den låg och guppade lite i Rhenen och sedan så slank den ned under ytan med en ljusare mage än rygg. Absolut ett däggdjur men ingen aning om vilket.

Kom efter mycket njutning till Koblenz som egentligen är slutet på denna resan. Här Möts Mosel och Rhen i ett enastående lugn. Plötsligt så finns det en flod till som man kanske kan tro är ett biflöde till Rhen. Det är det inte. Det är Mosel. Söt i sin lilla linda.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu efter jag kommit till Koblenz. Jag ska googla det vidare ikväll så för vi väl se imorgon vad som händer.

Förra året var jag här med. Då bajsade fåglar på mitt tält. Detta året har de också redan bajsat på tältet. Trots jag satt det på annat ställe. En gammal tant gick här i morgonrock nyss och visade upp hela sin icke så ungdomlig barm. Spännande med campingar. Har en gubbe i husvagn framför mig som justerar sin parabol var tionde minut.

Dagens drick! 1.5 liter Mainz-vatten. 3 liter vanligt flaskvatten. De hsr ingen Evian här. 🙁 Det vanliga flaskvattnet i de billiga affärerna kostar dock som Evian kostade i Franskrike. 33 cl mezzomix tillkom under dagen.

Dagens kiss! Omg kissade i ett tillförde till Rhen. Haha det var kul under hela kissen. Stod med stolthet och flinade glatt för mig själv. Skulle säga att kissets närområde i avrinningsfåran färgade vattnet någorlunda citronaktigt i sin avspädhet.

Dagens djur! Det okända däggdjur jag senare höll spaning på under fem mil längst Rhen som jag aldrig fick se igen. Storkar på slagna fält och som vanligt några ödlor längst skuggiga vägar. Större djur lyser med sin frånvaro då det är en av öjråpas mest trafikerade floder med mycket bebyggelse tätt inpå.

Satt just och betraktade Bijous vackert lindade styre. Fina känslor for genom kroppen. Var tvungen att sträcka ut armen och greppa styret i en ren kärleksgest. Hon är verkligen n vackert åldrad cykel. Den i världen bästa cykel där finnes.

Max 31.5 km/h

Tid 5 timmar 38 minuter

Avg 18.6 km/h

Distans 105.10 km

Total distans: 2980.9 km

Campingplatz Maauree, Mainz. 1/7

Vakande vid sju men tyckte det var alldeles för kallt för att gå upp då solen inte var uppe där jag ville att den skulle vara. Nämligen på mitt tält. Avvaktade till 8 och upptäckte att solen sken med full styrka och att mitt nya ljustäta tält blockerade ljuset och värmen.

Hade beställt två frukostbröd som jag åt med jordnötssmör i brist på müsli och mandelmjölk. Drack en tysk cola också, en sådan med apelsin. Ein Echt cola. Campingen låg 5 km längst Neckar så fick cykla tillbaka till Heidelberg och det var väldigt fint då jag nu körde längst floden och inte innerstaden. Väldigt fin stad.

Vind från öst. Hör ni, Vind Från ÖST! Alltså hade jag för första gången på 26 dagar vinden i ryggen. Högst välbehövligt och väldigt trevligt. Varade i ca 25-30 km till Mannheim för att sedan skingras och komma från alla håll möjliga. Annars var det en väldigt fin och varm dag idag. Mycket sol. SPF 30 fick åka på armarna.

Från Mannheim tog jag mig mot Worms. Vid en massafabrik stötte jag på en gammal gubbe som tyckte det nog vore väldigt trevligt med en pratstund. Så han pratade. Jag tittade lite på vägen till Worms man han insisterade på att visa mig vägen. Jag hade just då fått min alldeles egen lots genom förorten. Mycket trevligt visade det sig vara.

Han sa att jag skulle upp på bron när jag kunde och sedan hålla mig till Bundesweg 9 i största möjliga mån. Gjorde som han anbefallt och fick lida när jag skulle trycka upp Astrid på bron. Fick hjälp av en annan herre som puttade medan jag drog. Påminde i allra högsta grad om gårdagens kolkraftsövergång.

Annars har det varit alldeles förträfflig cykling längst vägar jag känt igen. Mycket fina cykelvägar absolut avskilda från trafik. Såg ett litet rådjur som precis precis skulle till att springa ut från snåren när jag och Astrid skulle passera. Rådjuret skrämdes och sprang tillbaka in i buskaget.

Kom till Worms och den fina katedralen. Tog två espresso innan jag skulle besöka den så jag kunde lugna mina nerver lite. 1000 år är en respektingivande ålder. Äntrade kyrkan och tog mig till en längre titt denna gången. En krypta med gamla gravar och lite annat skoj som fanns där inne tillsammans med innerligt och kyrkligt lugn. Satt och funderade runt lite i en kvart eller så i väntan på att prästerskapet skulle göra något kul. Fem minuter efter jag gått började ett bröllop i kyrkan. Tur jag hann gå innan de började.

I Worms var jag på jakt efter mat och vatten. Hittade båda i en falafelaffär. Mycket gott och väldigt vegansk för en gångs skull utan mjölk från ko eller annat som smittat maten.

Cyklade på mot Mainz i ganska för mig underbar cykling men inget som var värt för er att berätta än att det vå sjukt kul. Varje tramptag gick rakt in i hjärtat. Fantastiskt underbar cykling trots att jag kände igen de flesta vägarna. Vindarna var som sagt lite som de ville men de var i alla fall inte alltid motvind vilket kändes väldigt bra. Trots att jag cyklat denna sträcka förr så är det så sjukt kul att vara här. Astrid uppträder som den eleganta dam hon är och låter inget mer än friktionen från däcken och det fantastiska tyska underlaget.

Har jag sagt att jag helt och hållet älskar det här av hela mitt hjärta? Det gör jag. Cykla är fantastiskt och jag rekommenderar det till alla. Det är så roligt. Timmarna bara försvinner under kilometrarna. Helt komplett vidunderligt. Europas underliga landskap och natur gör inte saken bättre heller. Fullkomligt vacker cykling i en vacker del av kontinenten.

Mötte en korean i Worms som skulle till Mainz idag. Får se om han kommer. Dock mötte jag Silvan som satt och tittade på fotboll när jag kom till campingen. Mycket trevligt. Iom att de inte hade någon vegansk mat på campingen och han skulle ut på lokal och äta så följde jag med. Det blev stora vita bönor i tomatsås (som egentligen också skulle innehålla feta-ost) samt två portioner pommes med ketchup och en öl. Sylvan åt Gordon blue, blö, blu…?

Dagens Drick. 1.5 liter Heidelberg-kranvatten. 1.5 liter Worms-kranvatten. 1.5 liter bykrog-kranvatten samt 33 cl mezzo mix och 0.5 liter öl för jag ville se om det hjälpte mig kissa under dagen. Det gjorde det inte utan jag blev bara lite snurrig. Ja ni kanske förstår att jag litar mer på Tyska kranvatten än franskt. Kan bero på att det franska kranvattnet stinker kemikalier. Det tyska gör det inte.

Dagens kiss. Ingen! Trots 4.5 liter vatten och 0.5 liter öl som jag trodde skulle göra susen.

Dagens djur! Det lilla rådjuret som skulle korsa cykelvägen. En grön larv, ungefär samma som igår. Såg inte så nog för cyklade så jävla fort. En oidentifierat enorm rovfågel som gled på vindarna och en fin stor stork som letade mat i nyslaget fält.

Max 31.5 km/h

Tid 5 timmar 58 minuter

Avg 18.8 km/h

Distans 112.31 km

Total distans 2875.8 km

Camping Heidelberg, 30/6

Softade i tältet imorse. Kom iväg runt 10. Satte riktmärke på Karlsruhe via Ev15. Gick mycket bra. Stötte på en kille jag såg igår. Sylvan hette han och han var från Zurich. Vy cyklade en mil tillsammans. Gjorde en passage vid ett kolkraftverk över Rhen tillsammans. Gick i trappor med cyklarna. Vi kunde leda dem en och en tillsammans. Astrid är lite baktung som så många av hennes sort. Han skulle till Speyer så jag tipsade om domkyrkan. Jag skulle hålla mig till höger om Rhen iom Heidelberg så vi skiljdes åt vid en bro. Dock kanske vi träffas igen imorgon i Mainz.

Hände egentligen inte så mycket annars än förträfflig cykling idag. Vet i fan om det var gamla banvallar eller vad det var men tyskarna kan verkligen cykelbanor. Perfekta Grusvägar, hårt packade som bara rasslar underbart under mina tyska däck. Såg ett liiitet litet rådjur eller något som hastade över vallen. Såg även en idyllisk scen när två hästryttare som vid sidan av vallen ridande på två stora hästar i för mig otrolig hastighet. Det var en fin syn när de kom förbi och jag har solen i ögonen och det är en ofantlig grönska runt om oss och det doftar fin, torr skogstillväxt.

Såg kyltornen på Pappenburgs kärnkraftverk idag. Cyklade även så nära kolkraftverk med bron att jag kunde tagit kol i fickan. Dåligt. Ingen bra dag på det sättet. Har cyklat förbi totalt 3 kärnkraftverk på nära håll. Det första vid Rhone, där blev jag nersprutad av kylvatten från kyltornen. Det var verkligen inte kul.

Käkade lunch i någon liten håla på ett kebabställe. Det blev någon sallad med ris och fyllda vindolmar. Tyvärr drog de massa sås på så fick putta undan 1/4:del eller så som blev smittat av utsöndring från ko. Men det var gott ändå och fick även känns lite smak av sås så får bli ytterligare 100 kr till någon djurrättsorganisation.

Efter lunchen skulle jag cykla lite på en cykelväg. Den var lite trång och det låg gatstenar på högersida om mig. Pang sa det så låg jag på marken med Stridsmulan Astrid under mig. Haha så söt hon var. Hon hade lagt sig på vänstersidan och hade således drivlinan uppe i vädret medan jag hade parerat och slagit i min axel i ett staket samtidigt som jag tagit emot marken med vänster armbåge och handflata. Styrstångsväskan var halvöppen när jag föll så allt i dem flög ut och mobilen bara rasslade iväg tillsammans med plånbok och annat. Vi gled nog inte mer en 10-20 cm eller så.

Tror det var så att Astrid tog emot i höger bakväska vilket fick hennes nos att vinklas åt höger medan jag instinktivt vrider styret åt vänster och på så sätt får hjulet att glida i gruset för att sedan helt säga stopp. Jag var helt förbryllad först. Det har inte hänt mig nykter förr. Inte på det sättet. Allt var över på ett par sekunder. Förvånad reser jag mig och känner om jag har ont. Det känns lite vänster axel där jag tagit emot fallet men inte så mycket mer än så. Lite i vänster armbåge också som jag träffat marken med. En enda liten prick blod yttrar sig. Kollade snabbt över Astrid och så kommer det fram en man och undrar om alles ist ok. Ja alles is ok. Danke Schön. Det är därför det är så bra att cykla med handskar. Man sliter inte upp handflatorna när man glider mot marken. Spännande värre!

Efter den lilla fadäsen var det ödmjuk stilla cykling resten av vägen. Underbara tyska vägar. Korsade Autobahn en gång där det var full kö i tre körfält. Stod och tittade på de idioterna och käkade pistaschnötter och skrockade gott för mig själv. Till jag insåg att jag sög in mig avgaser från 300 bilar så skyndade mig därifrån i all den hast Astrid kunde uppbåda.

Kom till Heidelberg och hade några km kvar till Altstadt. Cyklade på utan missöden och belönades med en väldigt vacker tysk stad. Mittorget var fyllt av folk som kollade på fotboll samtidigt som kyrkan reste sig högt över dem. Det gamla slottet höll sitt vakande öga över dem också. Snurrade runt där ett tag innan jag begav mig mot campingen 5 km från stadt mitte.

Har mitt tält tre meter från floden Neckar. Här går det båtar fram och tillbaka. Det finns en båt som vår älskade Drottning Silvia var med och döpte. Den heter Köning Silvia. Den åkte precis förbi. En riktig jävla festbåt med däcket fullt av folk och full eurodisco.

Imorgon blir det Worms och katedralen. Efter det är jag ganska nollställd igen. Kanske Mainz. Kanske Koblenz. Ingen vet. Bara Gud. Och knappt hen vet så mycket som jag ändrar mig. Funderar starkt på att ta en flodbåt imorgon. Hade varit sjukt kul att åka lite flod. Neckar har båtar som kör i kollektivtrafik. Ska undersöka det närmare imorgon. I fjol funderade jag också på att ta båt i Rhen. Måske blir verklighet i år.

Dagens drick. 3 liter. Samt 50 cl mezzo mix.

Dagens kiss. Ingen kiss under färd. Campingkissen, jösses. Som torkade avenbokslöv.

Dagens djur! Det lilla klövdjuret på vallen. Hästarna som blev ridna i det mystiska motljuset. En brun lurvig larv samt en grönt blänkande med röda och svarta prickar i parallella linjer kors med kroppen. Många små fina ödlor längst vägarna samt kor. Några storkar som i vattendrag som pickade botten. Hägrar fortsätter kanta vattendragen och diverse sjöfåglar som följer flodernas kanter.

Mac: 31.5 km/h

Tid 5 timmar 33 minuter

Avg 17.9 km/h

Distand 99.65 km

Total distans: 2763.5 km

Campingplatz Rastatter-Freizeitparadies, 29/6

Haha ja ni ser rätt. Bundesrepubliken nu. Nog om detta.

Var en del cyklister på campingen igår. Jag sänkte medelåldern med 30 år. De gav sig av astidigt och jag gjorde det inte. Ett par rullade ut typ 30 minuter innan mig. Sen hittar jag dem fem minuter efter att jag börjat rulla så står de och fixar med hojjarna. Alltså, gamlingar… Tryckta kartor och sån skit. De satt iofs med vars en Ipad på kvällen så fattar inte vad de ska med kartorna till. Men ja, gamlingar…

Egentligen så var det inte så spännande förmiddag att berätta om för er del. För min del var den dock absolut fantastisk. Hoppade på Canal du Rhone Au Rhin som jag cyklade förra året. 70 km rakt in i Strasbourg. Jag mötte fem personer på de 70 kilometrarna. Riktigt bra kilometer. Underbar cykling utan avbrott förutom att då och då stanna oxj se på djuren. Fick panikbromsa och veja undan några gånger för de ödlor som sprang på vägen. Fick åka tillbaka och så så jag inte orsakat någon död.

Käkade salladslunch strax efter jag passerat Strasbourg och köpte vatten där. Det var lite småkyligt på morgonen men under dagen kom det upp till 29-30 grader. Det var lite halvt lagom så jag hade fortfarande t-shirt och skjortan på mig i fall det skulle kännas lite kyligt. Efter Strasbourg var det egentligen bara raka vägen mot Lauterbourg. Väl skyltat på EV15 så cyklade mest på. Fina vägar. Inte allt för kraftig motvind men dock motvind.

Har haft ett litet sånt här va moment 22 hela dagen. Vill egentligen avsluta dagen i Frankrike, men jag vill inte börja helgen i Frankrike. Till slut efter många om och men så enades jag med mina två andra personligheter om att avsluta Frankrike i Tyskland. Åkte färja över Rhen. Tror jag plankade faktiskt. Sitter nu i Rastatter och softar. Campingen kostar 8 euro. Igår kostade den 8.50 så har kvitta hotellet.

Har bestämt mig för att bli riktig turist nu de sista dagarna i Tyskland. Eller ja, i alla fall imorgon och övermorgon. Imorgon skall jag till Heidelberg. En stad jag egentligen skulle besöka för tre eller fyra år sedan men tog Frankfurt am Main istället. Förra året sket jag i det för jag ville se katedralerna i Mannheim, Speyer och Worms så då fick Heidelberg stå över ett kast. Men nu, nu är jag nära nog att cykla till Altstadt i Heidelberg och glo lite på slottet också. Sen i övermorgon blir det katedralen i Worms för fulla muggar. Har en idé om att jag ska sova i ett gasthaus också. Vi får se. Sover trots allt bäst i tält egentligen. Efter Worms är inte Koblenz och Boppard långt ifrån och sen får vi se vad som händer efter det. Måste tåg hem.

Har dock bara cyklat i 25 dagar så har ganska mycket kvar. Sjukt nice!

OMG det finns en påfågel ganska nära campingen! Jag kan höra den kalla på mig. Måste förhöra mig med campingen imorgon om vart man kan se den.

Har slutat använda solfaktor nu. Känns bra. Är brun och väl skyddad på de ställena som är utsatta nu. Iom jag kör mot nord är det mest höger sida av kropp som får lida så den är lite brunare. Speciellt höger knäveck är ganska brunt.

Dagens Drick! 5.5 liter. Köpte en asstor flaska Evian på 2 liter som knappt fick plats på mulan. Dock bara 4 liter vatten. 1.5 liter var någon knäpp form av citronvatten. En cala på 25 cl också.

Dagens kiss. Ingen 🙁 Torrt som fnöske. Eller ja inte riktigt. Ibland kände jag att jag kanske borde ha kissat under dagen när jag inte satt på Astrid. Men så fort jag satte mig på henne så försvann alla sådana dumma känslor. När jag väl kom till campingen och skulle kissa gick det lite sådär. Sådär trögt ni vet som det är när man inte kissat på 10 timmar. Man glömmer liksom bort hur man ska göra. Ska man berätta för alla andra på toa eller ska man hålla det för sig själv? Svårt det där.

Dagens djur! längst Rhone au Rhin såg jag en simmande bisam. Den var så fin och smidig att jag vet inte vad. Önskar vi kunde ha dem hemma i Svitjodden. Någon mil längre fram såg jag något gyllene som stod i vattnet. Tänkte att det måste vara något som fastnat. När jag kom närmare så var det en stor fin golden retriever som stod i vattnet och glatt gläfste vattenbrynet. Stod och gladde mig i fem minuter på honom medan jag åt pistasch och han stod lika gläfsande när jag åkte som när jag kom. Haha såg en tjock, fin, brun och hårig larv också på vägen. Såg också ett styck franskt litet försiktigt klövdjur i ett buskage. Superlitet.

Dagens siffror

Max 29.3 km/h

Tid 7 timmar 3 minuter

Avg 18.7 km/h

Distans 132.36 km

total distans 2663.7 km

Camping Vauban, 28/6

Kära Europe,

Låt J mig förtälja morgonens bortgång. Igår sade hotellarbetaren vilket jag också misstänker är ägaren till etablissemanget att jag skulle betala på morgonen. Jag käkade müsli och kollade fransk tv och gjorde mig i ordning på rummet. Gick ner till Bijou och packade på henne bagaget och gick för att betala. Vi utbytte antagligen artigheter hotellarbetaren och jag sen jag betalade kontant. Jag uppgav aldrig namn eller visade identitetskort eller något liknande. Gick bara in och sen ut på morgonen. Om jag fick kvitto? Nej, jag fick bara tillbaka växel.

Hade dagens sikte på Mulhouse. Satte mig i kurs och trampade på. Givetvis i kall motvind. Vad annars. Skjortan åkte på. Så skönt det var med lite tyg som tog vinden från bröstet och armarna. Det är verkligen sjukt kallt när det blåser typ 7-8 m/s motvind. Mulhouse låg väl en 50-60 km bort så var ganska drygt att ligga på tramp dit. Hungrig som en häst blev jag också så fick ta lite fika på vägen i form av kakor. Hushållning på vatten fick jag idka då jag inte kom förbi några affärer. Jämfört med Spanien och Katalonien så är här ont om småbutiker och bensinmackar i de mindre orterna.

Strax innan Mulhouse köpte jag mat på Super U. Det blev sallad med rödbetor och oliver fyllda med mandelpasta samt lite baguette. Var fint. Köpte även på mig två flaskor vatten där. Cyklade på rätt händelselös cykling idag ganska mycket hela vägen fram till campingen. Dock gick cykelvägen i en slusstrappa vilket var väldigt trevligt. Vid sista trappsteget fanns ett café där jag tog dubbel espresso. Enda kaffet på tre dagar så det var supertrevligt. Också 1580 km till Budapest därifrån.

Tog mig vidare i blåsten längst den tyvärr anlagda kanalen och hade satt mitt sikte på Rhein-floden. Den körde jag förra året från Basel så efter jag hade cyklat en mellansträcka för att möte upp EV15 så kände jag igen mig ganska rejält. Det är än så länge väldigt platt men också väldigt vackert med berg om sidorna och gröna växande fält så långt ögat kan nå. Denna delen av Alsace (Elsass) är väldigt tysk i sitt husbestånd. Husen och kyrkorna och byarnas uppbyggnad känns väldigt tyskt. Det är trots allt bara 100 år sedan denna region tillhörde kejsardömet. På alla de skyltarna som förkunnar ortsnamnen som fransöserna satt upp har någon klistrat på en text där det står ”Im Elsass”. Väldigt kul tycker jag. Om ni vill ha riktigt kul kan ni kolla in hur man byggt upp byn Neuf-Brisach (Im Elsass?).

Smuttar lite vitt från Elsass och precis smakat lite Kronenbourg Alsace som tydligen bara säljs här i Elsass. Mycket spännande saker.

Imorgon skall det inte blåsa lika mycket som idag så det ska bli spännande att se hur det känns. Kanske jag kan ta mig till Lauterbourg över gränsen till Tysken också. Verkar dock bli molnigt med lite regn. Hoppas inte! Vill ju se Rhin i sin strålande solprakt. Spelar jag mina kort rätt är Katedralen i Worms bara två dagar bort. Men vi får se. Men nu när jag bara är typ 230 km bort så måste jag ju dit känner jag. Detta året ska jag inte ha trampat i hundbajs innan heller.

Dagens drickk. 4.5 liter vatten och ja faktiskt bara vatten idag och den dubbla kaffen.

Dagens kiss. Damn den var en riktigt utorkningskiss den. I ett skogsområde innan Jag mötte upp Rhin. Bland sly och nyanlagd grusväg. Vill nog säga att den var en mörkerkiss. Kan kanske ha haft en svag inblandning av rödbeta från lunchen.

Dagens djur! Omg såg två fina stora bisamråttor! Så fina ståtliga djur. En vad jag förmodar var en bebis och en vuxen som satt blöta och blänkande vid gräset intill kanalen. Kunde till och med fotografera dem innan jag råkade skrämma bort dem. Verkligen massiva och vackra djur. Hästar i massor. Dock ingen frieser än. Men små söta fallabellor i alla fall. Hägrar i massor som vanligt och flera flockar med storkar längst nyslagna gräsfält. Ödlor som irrat omkring och mycket fina sländor nu längst kanal.

Måste säga att trots motvinden och all min klagan ni läser om här så är det så fantastiskt roligt. Varje meter skänker ren och skär glädje. Att cykla är så förbannat roligt att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna förklara det så ni förstår. Det är bara så fint. Att se en ko eller häst som gör något knäppt och skratta skänker sinnesfrid. Människor skänker oftast inte sinnens frid. Människor är rätt dåliga på att vara avslappnade och naturliga. Djur är naturliga och roliga mest hela tiden. Och knäppa men ibland nonchalanta på ett fint sätt. Och ibland vill de bli klappade så då måste man klappa fint så de tittar sådär dyrkansvärt och kärleksfullt.

Max 30.5 km/h

Tid 6 timmar 7 minuter. Att cykla motvind tar verkligen energi från en.

Avg 17.5 km/h

Distans 107.58 km

Total distans 2531.4 km

Ett gammalt slitet hotell i Bart, 27/6

Idag var enda målet La Barre. Verkligen enda målet. Ändamålet. Nej det enda för dagen kända målet.

Hade sovit gott i tältet. Väldigt rymligt. Visserligen kortare än mitt andra men väggarna i större vinkel så märktes inte. Men det var mörkt. Jösses så mörkt det var. Väldigt skönt på morgonen. Dock en förbannad pina att packa ner. Det inte är inte gjort för att vara smidigt direkt. Men det hade jag inte heller riktigt väntat mig för 45 euro. Käkade frukost och gick och lämnade tillbaka ett damlinne jag fått med i tvätten och sen var det dags. Hade en liter Evian med mig och drog iväg. Skulle bara vara 15 km.

Idag blev vår trio en duo. Jag och min stridsmula, min kära Bijou Astrilden Astrid av de höga molnens dotters prinsessa sade adiö av vår vän Tält. Allt lite vemodigt att bordust slänga Tält i en container på en camping sådär. Min vi fick en fin sista natt natten innan.

Byarna i bergen låg med typ 2 km mellanrum så det blev några byar. Typ såhär var det. By-backe-by-backe-by-backe. Kom till La Barre prick klockan 10. Stod och fotade och hade mig. Tre bybor stod och glodde. Sen uppehöll jag en gräsklippare från att klippa för jag var för upptagen för att fatta att han skulle klippa runt Astrid. Sen utforskade jag byn. Tog 20 sekunder stilla rull till kyrkan. Fin. Sen tog det 30 sekunder stilla rull till slutet av byn. Där satte jag mig och hade utsikt över någon form av lantligt franskt gods i fjärran.

Satt där och åt kaka och undrade vad jag skulle ta vägen nu. La Barre var ju det sista satta målet för denna resa så var tvungen att titta på något nytt. Igår stötte jag ihop med EV6 och satt och funderade på den. Googlade upp sträckan och den gick längst en flod i närheten. Skulle vara 26 km till EV6. Tog 8 km eller så så fanns det redan skyltar dit. Perfekt! Dock så låg jag på 400 möh och leden ligger på runt 300 möh. Tyvärr var det backigt som satan ändå. Luften låg stilla i de trånga skogsvägarna som ledde än upp och än ned. Vackert som få.

Kom till slut till floden. Då kom blåsten igen. Härligt och underbar väldigt hård motvind. Kul… Mötte många cyklister, som vanligt med stora leende på läpparna och knappt trampandes. Klockan var väl runt ett och jag hade hunnit typ 40 svåra km. Ingen lunch heller för byarna hade knappt invånare. Men det uppenbarade sig en vagn som sålde mat och läsk längst EV6. Perra! Blev pommes och cola. Sen var det bara att köra på. Var väldigt fin väg. Helt isolerad cykelväg längst en meandrande flod. Mycket grönska och man kunde se fina fiskar som simmade i floden.

Har inte kommit speciellt långt idag. Visst kanske en 100 km eller så men med flodkrökar och bergsknäppar så var det nog inte lång fågelväg. Men det har lätt varit värt det. Inte bara för La Barre utan det var en väldigt fin dag med väldigt fina vägar. Misstänker att området eller landhöjningen heter Jura eller något sådant. Så står det överallt här. Floden jag följt till stor del idag heter Le Doubs.

Imorgon blir det Mulhouse och sedan hoppa på Rhen igen. Jag gjorde det förra året men mest på tyska sidan. Denna gången blir det att njuta Alscace på fransksidan. Vi får se. Men hade verkligen velat se katedralen i Worms igen i år. Det regnade förbannat mycket förra året också. Hade varit mysigt att se Rhen från sin soliga sida.

I La Barre när jag satt och tog en fika såg jag en liten liten människa och dennes mor eller farförälder som var ute på en spatsering. Jag fikade och klurade lite på vad jag skulle göra och när jag grubblat klart så möttes vi i La Barres enda men ändå ganska grova backe. Långsamt cyklar jag förbi dem och den äldre och jag säger artigt bonjour till varandra. Vänder mig om och koncentrerar mig på backe La Barre igen. Plötsligt hör jag ett litet men skarpt och bestämt BONJOUR! Vänder mig och och så står det lilla klänningsbarnet och vinkar till mig. Haha mänsklighetens finaste är, och kommer från La Barre.

Tanken att byta Tricoloren mot Förbundsrepubliken är väldigt lockande. Tyskarna kan jag kommunicera och de är ganska roliga. Fransmännen är också kul men alltid ännu roligare att kunna prata lite med folk i affärer etc. Plus varit här i Republiken ganska länge nu. Hög tid för kulturombyte. Om än ett tyskt sådant.

Bor på hotell idag. I beräkningarna inför vad jag skulle göra ingick tydligen inte att kolla nattlogi. Det kostar 45 euro, 35 om jag inte ville ha toalett på rummet. Det ville jag. Tror det kommer bli ganska platt nu efter typ 70 km imorgon. Märk väl. Tror! Längesedan jag sov så här långt ifrån min Bijou. Hon är på nedanvåningen och myser medan jag är här och våndas. Säkert i löss och djävulskap. Ingen AC och en pytte fransk tv.

Dagens djur! Förutom fler hägrar än jag kunnat räkna så fanns det på höjden många vackra hästar och kor av diverse märken. Cyklade nästan på en död torkad fisk på cykelvägen vid floden. En död orm där också. Ve och fasa. Sett tre små ödlor och en naken dam som steg upp från en bassäng. Dock på behörigt avstånd. Ödlorna var inte i bassängen utan på vägen. Två skilda händelser. Hon var kanske iofs inte naken men bassängen var blå i alla fall.

Max 49.5 km/h

Tid: 6 timmar 6 minuter

Avg 16.7 km/h

Distans: 101.79 km

Total distans: 2423.7 km

Dagens kiss! Försökte klämma ur mig en droppe eller två i La Barre men misslyckades totalt. Hade någon sett mig hade de nog mest tyckt synd om mig som stod och undrade vad som hände. Dock blev det kiss på vält träd idag. Tänk er en ton av olivolja uppblandat med äpplejos.

Camping Verte-rive, 26/6

J kammeraden,

Idag skulle jag mysmösa lite för jag skulle bara till Decathlon för nytt tält och skjortköp samt komma lite närmare La Barre. Sagt och gjort. Jag myste och mös på vägen. Försökte trotsa motvinden men det var faktiskt lite varmare idag så höll inte på att frysa ihjäl. Det var nice. Ska tillägga att jag var uppe med tuppen vid kvart i åtta eller så och begav mig kvart över nio kanske. Tar ju en del tid att bryta läger.

Undvek den röda vägen från igår och körde gula vägar. Gick hur bra som helst! Kom till Dole och fann mig som invånare på Eurovelo 6. Omg! Träffade direkt mothållscyklister som bara gled fram med leende på läpparna. Nördar. Vek av ganska omgående från velo 6 då vägen till Decathlon gick annat håll. Kom dit. Omg tält. Men Omg jag hade lite annat jag skulle kolla också. Kollade upp skjorta först. Hittade en i bomull eller något för 9 euro på rea. Check. Sen strumpor. Check. Fast sorta denna gången. Cykelkeps, check. Min tredje jag har denna resa. Sarong eller kjol, inte check. De hade ingen! Tänk så skönt det hade varit att gå omkring och lufta i en kjol. Har jag kalsonger? Har jag inte kalsonger? Ingen vet för jag har kjol och luftar mig. Såklart hade jag inte haft kalsonger. Omg så luftigt.

Efter Decathlon begav jag mig till Mcdonalds. Jag ville ha lyxlunch efter dyrt tältköp som egentligen inte var så dyrt för jag köpte ett billigt tält för jag är snart klar med denna resa och jag vill inte ha Decathlon pisstält egentligen men de är de enda i Franskerrike som har tält till salu. Köpte en sallad och en pommes. 11 euro. Salladen innehöll fetaost så fick pilla bort den men kände ändå smaken. Så får donera 100 kr extra till något djurförbund. Sen blev det vattenköp och sikte mot berg och skog.

Vilket landskap sen. Kor i massor samt hästar och slåtter. Cyklade upp och ner och sen upp och upp och upp men aldrig ner. Genom små byar med kyrkor i mitten som jag inte tror ens Napoleon värvade ifrån. Verkligen fint här med böljande skogslandskap när man står högt uppe på berget eller åsen eller vad det nu är och ser ner på lövsskogen som blandas med fält som skördas och raps som mognar. Satt på stridsmulan och undrade vad det var som doftade så gott. Efter någon timme kom jag på att det doftade svagt av nytvättat hår som tvagats av respons och som hade fått torka lätt i solen. Riktigt fint var det.

Sen cyklade en gammal gubbe om mig i en nedförsbacke. Då blev jag stött. Spände på lite och kom jämsides i en uppförsbacke. Annars inte hänt så mycket idag. Mest cyklat småvägar uppför och njutit av frisk skogsluft med min nya skjorta.

När jag var en km från campingen jag skulle campera för att ha lagom 30 km till La Barre eller så kom jag på att klockan bara var 17 och att det just då var otroligt kul att cykla. Till och med lite extra kul jämfört med vad det brukar vara. Jag googlade campingar i närheten och hittade en ytterligare 12 km bort och satte kurs. Har inte ångrat mig en sekund. Så fint här är. 16 platser. Precis intill floden Ognon. Håller på att tvätta kläder igen för de är väldigt äckliga och när jag ska besöka Jean-Lucs födelseplats så vill jag vara fin och vacker.

Vet fortfarande inte riktigt var jag ska ta vägen efter imorgon. Jag ska smaka lite på velo6 och kolla om jag blir sugen på den. Den går trots allt genom Augsburg.

Hade precis en ompackning av framväskorna samt en snusinventering. 22 fulla dosor kvar. Det räcker gott och väl. Gott och väl.

Dagens Drick! Ca 3.5 liter vatten. Köpte ny Evian i Marny idag. Igår fick jag nöja mig med bagerivatten som egentligen kostar 20 cent i affären men jag betalade 90 cent för i bageriet… 33 cl fruktjosläsk också.

Dagens kiss. Parkeringskiss. Skulle vilja säga Höfärgad rapsolja till nyansen.

Dagens djur! Första stora fina djuret var en söt liten kalv som hängde med sin mamma och försökte dricka spena. Tji fick han men han försökte och försökte och till sist gick det. Stor som en hund var han. Ja en han var det för jag såg snoppen. Har sett tre larver på vägen idag. Två olika gröna och blanka där den ena hade en pigg på stjärten sen en brun hårig en. Mängder med kossor och hästar och en och annan åsna. Åsnorna är lite smalare här i norden än vad de var i söder. Kanske annan modell? Hägrar borde vara Frances nationalfågel för jag ser två dussintal varje dag. Beror kanske på att jag rör mig i våtare trakter men ändå. Damn många.