Knaus Camping, Koblenz. 2/7

Sov sjukt kass igår. Somnade vid två eller så om natten. Vet inte om det berodde på alkohol, kaffet i Worms eller att jag åt två portioner pommes och bönor eller något. Men men, sov gott det gjorde jag när jag väl sov och det var kallt och fint på natten så helt fantastiskt ändå. Det fanns en tjej som sov på campingen i ett litet tält men jag såg ingen cykel liggandes vid tältet så tog bara för givet att hon hade parkerat den någonstans där man inte kunde se den. Det hela var i mitt tycke väldigt märkligt. Såklart visar det sig på morgonen att hon vandrar. Med fötterna! Knäpp! Alltså utan cykel. Eller ja, hon hade ryggsäck och lämnade campingen utan cykel till fots i sådana där kängor ni vet. Fortfarande knäpp.

Jag snackade lite med Silvan under morgonen och vi lyckönskade varandra god färd såsom vi färdemänner gör vid en hastig bekanskap. Koreanen kom aldrig till campingen igår. Synd. Men han låg nog och sov mellan två träd i sin hängmatta som han hade till sängmedel.

Jag började dagen med att äta en burk oliver som jag hade menat till middag dagen innan före jag träffade Silvan som skulle ut på restaurang. Tryckte även i mig en sked jordnörsmör. Satte på mig skjortan då det var lite kyligt i morgonluften och begav mig så ut på den fria men ändå ganska kända vägen till Koblenz.

För 366 dagar sedan cyklade jag nästan exakt samma sträcka. Det som skiljde dessa två dagar åt var allt. Vinden kom detta året åt ryggen medan den kom rakt i ansiktet förra året. Nu sken solen och visade sitt allra vackraste anlete medan det regnade och var typ 17 grader förra året och nu var det upp mot 28 grader. Helt sanslös cykling blev det så fort jag trocklat mig ut från Mainz.

Rhen åt på vänster hand så långt ögat kunde nå och vacker väg framför mig. Cyklade på och hade det allmänt bra till jag kom på att det hade varit bra med lite förmiddagsförning och uppvätskning. Tog någon timme till innan jag hittade en butik där jag kunde handla vettiga saker. Blev müsli och det vanliga tillsammans med tre liter vatten. Plötsligt blev Astrid blytung igen. Adderade nog 4.5 kilo vätska och mat. Men det gjorde inget. Hon är vacker och lika underbar även om hon är lite tyngre än medelcykel.

Mellanstoppade i Rudesheim där jag tror jag tog färjan över Rhenen till Bingen och tog även två kaffe där. En Americano och en Espresso. Den utspädda kaffen smakade verkligen inte gott. Espresson slank däremot ner som olja på vatten.

Cyklade fina byar såsom Boppard, Oberwesel och Bacarach. Magnifikt! Väldigt vackert och närande. Såg även ett vattendjur som jag funderade mycket över under dagen. Den låg och guppade lite i Rhenen och sedan så slank den ned under ytan med en ljusare mage än rygg. Absolut ett däggdjur men ingen aning om vilket.

Kom efter mycket njutning till Koblenz som egentligen är slutet på denna resan. Här Möts Mosel och Rhen i ett enastående lugn. Plötsligt så finns det en flod till som man kanske kan tro är ett biflöde till Rhen. Det är det inte. Det är Mosel. Söt i sin lilla linda.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra nu efter jag kommit till Koblenz. Jag ska googla det vidare ikväll så för vi väl se imorgon vad som händer.

Förra året var jag här med. Då bajsade fåglar på mitt tält. Detta året har de också redan bajsat på tältet. Trots jag satt det på annat ställe. En gammal tant gick här i morgonrock nyss och visade upp hela sin icke så ungdomlig barm. Spännande med campingar. Har en gubbe i husvagn framför mig som justerar sin parabol var tionde minut.

Dagens drick! 1.5 liter Mainz-vatten. 3 liter vanligt flaskvatten. De hsr ingen Evian här. 🙁 Det vanliga flaskvattnet i de billiga affärerna kostar dock som Evian kostade i Franskrike. 33 cl mezzomix tillkom under dagen.

Dagens kiss! Omg kissade i ett tillförde till Rhen. Haha det var kul under hela kissen. Stod med stolthet och flinade glatt för mig själv. Skulle säga att kissets närområde i avrinningsfåran färgade vattnet någorlunda citronaktigt i sin avspädhet.

Dagens djur! Det okända däggdjur jag senare höll spaning på under fem mil längst Rhen som jag aldrig fick se igen. Storkar på slagna fält och som vanligt några ödlor längst skuggiga vägar. Större djur lyser med sin frånvaro då det är en av öjråpas mest trafikerade floder med mycket bebyggelse tätt inpå.

Satt just och betraktade Bijous vackert lindade styre. Fina känslor for genom kroppen. Var tvungen att sträcka ut armen och greppa styret i en ren kärleksgest. Hon är verkligen n vackert åldrad cykel. Den i världen bästa cykel där finnes.