Malmö 5/7

Kom egentligen hem den 5/7 men orkade inte skriva något. Som så många gånger förr när man kommer hem och är lite uppgiven för att cyklingen är slut för i år och man måste vänta 11-12 månader till nästa tur.

Senast jag skrev var strax söder om Köln. Tog det soft dagen efter och vaknade vid sju och hade en langsam morgon. Gick och drällde runt lite och köpte en bulle med frö och en liter cola. Visste jag hade ca 8 km till station och skulle spendera merparten av dagen på diverse tåg. Hade förberett med 4 liter vatten också.

Begav mig till Köln och ja de sista tiden med Rhen. Några km fin cykling blev det innan Köln totalt tog över. Satte sikte på katedralen där också tågcentralen låg. Mycket stor kyrka. Damn alltså! Inte alls som den i Worms, mycket större! I alla fall utanpå. Mer utsmyckad också. Och mer utsatt för
avgaser också. Sotig och grå i sin uppenbarelse.

Gick in till tysk tågtrafikskontor för att höra mig för anslutning till Lubeck. Den unga tanten suckade väldigt ljudligt och hade en synnerligen bister uppsyn, eller kanske insyn, när jag förklarade att jag hade en fahrrad med mig. Klockan var runt 10 skulle jag tro. Efter fem minuter hade hon tittat runt och tagit fram ett förslag på avgång klockan 16.14 och en ankomst till slutstation klockan 21.19. Helt förkastligt enligt mig då jag siktat på att vara i Travemunde innan klockan 20 så jag kanske skulle komma med en färja. Hon gav mig då en suck till rakt ut i luften för att sedan söka regionaltåg med anslutning. Hon fick fram en färdplan som sträckte sig till klockan 20.19 i Lubeck.

Fortfarande inte nöjd tackade jag herr unga dam för försöket och sade att jag skulle återkomma efter kontakt med färjepersonal. Ringde Finnlines och de bekräftade min tanke att man incheckningen slutade en timme innan färjans avgång, alltså 20.45. 25 minuters marginal var jag inte supernöjd med. Tog tysk nummerlapp som delades ut av en i personalen efter förfrågan. Verkade vara dennes enda uppgift förutom att vara bister mot alla som skulle åka tåg eller hade frågor om transport tillsammans med DB.

Fick en annan i personalen som hjälpte mig denna gången för sök mot Lubeck. Mycket trevligare och väldigt mycket inte alls suckande vid hjälp. Hen satte i gång att skriva på sin dota och hade också efter fem minuter kommit på saker. Nästan lika samma saker som den damska butterdegen vilken hade hjälpt mig tidigare. Den stora skillnaden var att den nya damen pratade med mig och visade vad hon gjorde. I alla fall. Hon skrev ut en färdplan till mig som slutade i Lubeck 20.19 också dock med annorlunda anslutningar.

Färdplanen enligt följande: (Klimatkompensation enligt http://klimatvaxla.biogasost.se/ )
Köln-Munster (elektriskt lok)
Munster – Osnabruck (elektriskt lok)
Osnabruck – Bremen (elektriskt lok)
Bremen – Hamburg (elektriskt lok)
Hamburg – Lubeck (elektriskt lok)
Lubeck – Travemunde (Dieseldrivet lok) ca 20 km
Travemunde – Trelleborg (Färja) ca 320 km
Ska klimatkompensera dessa sträckorna. Men hittar bara låga siffror. Ska kolla mer senare.

Följde hennes plan och hon hade varnat mig för en försening på första tåget. Kom med tåget och hade god marginal. Hade fett med flax i Münster då jag i all förvirring följde efter en gammal giktdam som vaggade fram till ett tåg. Ett tåg som visade sig vara till Osnabruck. Det avgick två minuter senare. Jag var då 34 minuter eller så före planen. Hoppet fanns. I Osnabruck kom jag med halvtimmestrafiken och låg således 30 minuter före planen. Bremen bjöd på cyklist som skulle till Flensburg och vi tog automatiskt följe. Diverse förseningar frambringade olustiga känslor i planen men sent omsider kom jag i hyfsad tid till Hamburg. Hade några minuter på mig att ta två hissar och trockla mig fram till rätt tåg. Allt funkade och min plan var rätt och riktig. Jag skulle komma till Travemünde skandinavienkai 19.19. Cyklade till terminalerna och fick tag i biljett till TT-lines färja till Trelleborg för 58 euro. Då inlkluderades vilstol under natten. Träffade annan cyklist. Tysk.

Sov kass i vilostolen. Mötte upp gårdagens cyklist vid Astrid och han skulle också mot Malmö så vi tog följe. Det vad hans första dag så det gick lite långsamt. I Vellinge blev det kaffe och bröd.

Han skulle vidare genom Malmö till Lomma så jag hjälpte honom till stranden i Lomma där han ville äta mat. Vi tog farväl och mycket passande att jag gjorde min sista dag och tysken sin första. Satte kurs mot Malmö igen och körde massa rundor där. Saken var ju att när jag väl öppnat porten till innergården så var ju resan slut. Fick bli lite slentrianvarv runt och runt till jag var tvungen att sluta.

Dagens siffror:
Max:33.5 km/h
tid 4 timmar 6 minuter
avg 17 km/h
distans: 69,61 km
Total distans: 3161.11 km

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *