Ett gammalt slitet hotell i Bart, 27/6

Idag var enda målet La Barre. Verkligen enda målet. Ändamålet. Nej det enda för dagen kända målet.

Hade sovit gott i tältet. Väldigt rymligt. Visserligen kortare än mitt andra men väggarna i större vinkel så märktes inte. Men det var mörkt. Jösses så mörkt det var. Väldigt skönt på morgonen. Dock en förbannad pina att packa ner. Det inte är inte gjort för att vara smidigt direkt. Men det hade jag inte heller riktigt väntat mig för 45 euro. Käkade frukost och gick och lämnade tillbaka ett damlinne jag fått med i tvätten och sen var det dags. Hade en liter Evian med mig och drog iväg. Skulle bara vara 15 km.

Idag blev vår trio en duo. Jag och min stridsmula, min kära Bijou Astrilden Astrid av de höga molnens dotters prinsessa sade adiö av vår vän Tält. Allt lite vemodigt att bordust slänga Tält i en container på en camping sådär. Min vi fick en fin sista natt natten innan.

Byarna i bergen låg med typ 2 km mellanrum så det blev några byar. Typ såhär var det. By-backe-by-backe-by-backe. Kom till La Barre prick klockan 10. Stod och fotade och hade mig. Tre bybor stod och glodde. Sen uppehöll jag en gräsklippare från att klippa för jag var för upptagen för att fatta att han skulle klippa runt Astrid. Sen utforskade jag byn. Tog 20 sekunder stilla rull till kyrkan. Fin. Sen tog det 30 sekunder stilla rull till slutet av byn. Där satte jag mig och hade utsikt över någon form av lantligt franskt gods i fjärran.

Satt där och åt kaka och undrade vad jag skulle ta vägen nu. La Barre var ju det sista satta målet för denna resa så var tvungen att titta på något nytt. Igår stötte jag ihop med EV6 och satt och funderade på den. Googlade upp sträckan och den gick längst en flod i närheten. Skulle vara 26 km till EV6. Tog 8 km eller så så fanns det redan skyltar dit. Perfekt! Dock så låg jag på 400 möh och leden ligger på runt 300 möh. Tyvärr var det backigt som satan ändå. Luften låg stilla i de trånga skogsvägarna som ledde än upp och än ned. Vackert som få.

Kom till slut till floden. Då kom blåsten igen. Härligt och underbar väldigt hård motvind. Kul… Mötte många cyklister, som vanligt med stora leende på läpparna och knappt trampandes. Klockan var väl runt ett och jag hade hunnit typ 40 svåra km. Ingen lunch heller för byarna hade knappt invånare. Men det uppenbarade sig en vagn som sålde mat och läsk längst EV6. Perra! Blev pommes och cola. Sen var det bara att köra på. Var väldigt fin väg. Helt isolerad cykelväg längst en meandrande flod. Mycket grönska och man kunde se fina fiskar som simmade i floden.

Har inte kommit speciellt långt idag. Visst kanske en 100 km eller så men med flodkrökar och bergsknäppar så var det nog inte lång fågelväg. Men det har lätt varit värt det. Inte bara för La Barre utan det var en väldigt fin dag med väldigt fina vägar. Misstänker att området eller landhöjningen heter Jura eller något sådant. Så står det överallt här. Floden jag följt till stor del idag heter Le Doubs.

Imorgon blir det Mulhouse och sedan hoppa på Rhen igen. Jag gjorde det förra året men mest på tyska sidan. Denna gången blir det att njuta Alscace på fransksidan. Vi får se. Men hade verkligen velat se katedralen i Worms igen i år. Det regnade förbannat mycket förra året också. Hade varit mysigt att se Rhen från sin soliga sida.

I La Barre när jag satt och tog en fika såg jag en liten liten människa och dennes mor eller farförälder som var ute på en spatsering. Jag fikade och klurade lite på vad jag skulle göra och när jag grubblat klart så möttes vi i La Barres enda men ändå ganska grova backe. Långsamt cyklar jag förbi dem och den äldre och jag säger artigt bonjour till varandra. Vänder mig om och koncentrerar mig på backe La Barre igen. Plötsligt hör jag ett litet men skarpt och bestämt BONJOUR! Vänder mig och och så står det lilla klänningsbarnet och vinkar till mig. Haha mänsklighetens finaste är, och kommer från La Barre.

Tanken att byta Tricoloren mot Förbundsrepubliken är väldigt lockande. Tyskarna kan jag kommunicera och de är ganska roliga. Fransmännen är också kul men alltid ännu roligare att kunna prata lite med folk i affärer etc. Plus varit här i Republiken ganska länge nu. Hög tid för kulturombyte. Om än ett tyskt sådant.

Bor på hotell idag. I beräkningarna inför vad jag skulle göra ingick tydligen inte att kolla nattlogi. Det kostar 45 euro, 35 om jag inte ville ha toalett på rummet. Det ville jag. Tror det kommer bli ganska platt nu efter typ 70 km imorgon. Märk väl. Tror! Längesedan jag sov så här långt ifrån min Bijou. Hon är på nedanvåningen och myser medan jag är här och våndas. Säkert i löss och djävulskap. Ingen AC och en pytte fransk tv.

Dagens djur! Förutom fler hägrar än jag kunnat räkna så fanns det på höjden många vackra hästar och kor av diverse märken. Cyklade nästan på en död torkad fisk på cykelvägen vid floden. En död orm där också. Ve och fasa. Sett tre små ödlor och en naken dam som steg upp från en bassäng. Dock på behörigt avstånd. Ödlorna var inte i bassängen utan på vägen. Två skilda händelser. Hon var kanske iofs inte naken men bassängen var blå i alla fall.

Dagens siffror:

Max 49.5 km/h

Tid: 6 timmar 6 minuter

Avg 16.7 km/h

Distans: 101.79 km

Total distans: 2423.7 km

Dagens kiss! Försökte klämma ur mig en droppe eller två i La Barre men misslyckades totalt. Hade någon sett mig hade de nog mest tyckt synd om mig som stod och undrade vad som hände. Dock blev det kiss på vält träd idag. Tänk er en ton av olivolja uppblandat med äpplejos.