Camping Vauban, 28/6

Kära Europe,

Låt J mig förtälja morgonens bortgång. Igår sade hotellarbetaren vilket jag också misstänker är ägaren till etablissemanget att jag skulle betala på morgonen. Jag käkade müsli och kollade fransk tv och gjorde mig i ordning på rummet. Gick ner till Bijou och packade på henne bagaget och gick för att betala. Vi utbytte antagligen artigheter hotellarbetaren och jag sen jag betalade kontant. Jag uppgav aldrig namn eller visade identitetskort eller något liknande. Gick bara in och sen ut på morgonen. Om jag fick kvitto? Nej, jag fick bara tillbaka växel.

Hade dagens sikte på Mulhouse. Satte mig i kurs och trampade på. Givetvis i kall motvind. Vad annars. Skjortan åkte på. Så skönt det var med lite tyg som tog vinden från bröstet och armarna. Det är verkligen sjukt kallt när det blåser typ 7-8 m/s motvind. Mulhouse låg väl en 50-60 km bort så var ganska drygt att ligga på tramp dit. Hungrig som en häst blev jag också så fick ta lite fika på vägen i form av kakor. Hushållning på vatten fick jag idka då jag inte kom förbi några affärer. Jämfört med Spanien och Katalonien så är här ont om småbutiker och bensinmackar i de mindre orterna.

Strax innan Mulhouse köpte jag mat på Super U. Det blev sallad med rödbetor och oliver fyllda med mandelpasta samt lite baguette. Var fint. Köpte även på mig två flaskor vatten där. Cyklade på rätt händelselös cykling idag ganska mycket hela vägen fram till campingen. Dock gick cykelvägen i en slusstrappa vilket var väldigt trevligt. Vid sista trappsteget fanns ett café där jag tog dubbel espresso. Enda kaffet på tre dagar så det var supertrevligt. Också 1580 km till Budapest därifrån.

Tog mig vidare i blåsten längst den tyvärr anlagda kanalen och hade satt mitt sikte på Rhein-floden. Den körde jag förra året från Basel så efter jag hade cyklat en mellansträcka för att möte upp EV15 så kände jag igen mig ganska rejält. Det är än så länge väldigt platt men också väldigt vackert med berg om sidorna och gröna växande fält så långt ögat kan nå. Denna delen av Alsace (Elsass) är väldigt tysk i sitt husbestånd. Husen och kyrkorna och byarnas uppbyggnad känns väldigt tyskt. Det är trots allt bara 100 år sedan denna region tillhörde kejsardömet. På alla de skyltarna som förkunnar ortsnamnen som fransöserna satt upp har någon klistrat på en text där det står ”Im Elsass”. Väldigt kul tycker jag. Om ni vill ha riktigt kul kan ni kolla in hur man byggt upp byn Neuf-Brisach (Im Elsass?).

Smuttar lite vitt från Elsass och precis smakat lite Kronenbourg Alsace som tydligen bara säljs här i Elsass. Mycket spännande saker.

Imorgon skall det inte blåsa lika mycket som idag så det ska bli spännande att se hur det känns. Kanske jag kan ta mig till Lauterbourg över gränsen till Tysken också. Verkar dock bli molnigt med lite regn. Hoppas inte! Vill ju se Rhin i sin strålande solprakt. Spelar jag mina kort rätt är Katedralen i Worms bara två dagar bort. Men vi får se. Men nu när jag bara är typ 230 km bort så måste jag ju dit känner jag. Detta året ska jag inte ha trampat i hundbajs innan heller.

Dagens drickk. 4.5 liter vatten och ja faktiskt bara vatten idag och den dubbla kaffen.

Dagens kiss. Damn den var en riktigt utorkningskiss den. I ett skogsområde innan Jag mötte upp Rhin. Bland sly och nyanlagd grusväg. Vill nog säga att den var en mörkerkiss. Kan kanske ha haft en svag inblandning av rödbeta från lunchen.

Dagens djur! Omg såg två fina stora bisamråttor! Så fina ståtliga djur. En vad jag förmodar var en bebis och en vuxen som satt blöta och blänkande vid gräset intill kanalen. Kunde till och med fotografera dem innan jag råkade skrämma bort dem. Verkligen massiva och vackra djur. Hästar i massor. Dock ingen frieser än. Men små söta fallabellor i alla fall. Hägrar i massor som vanligt och flera flockar med storkar längst nyslagna gräsfält. Ödlor som irrat omkring och mycket fina sländor nu längst kanal.

Måste säga att trots motvinden och all min klagan ni läser om här så är det så fantastiskt roligt. Varje meter skänker ren och skär glädje. Att cykla är så förbannat roligt att jag inte riktigt vet hur jag ska kunna förklara det så ni förstår. Det är bara så fint. Att se en ko eller häst som gör något knäppt och skratta skänker sinnesfrid. Människor skänker oftast inte sinnens frid. Människor är rätt dåliga på att vara avslappnade och naturliga. Djur är naturliga och roliga mest hela tiden. Och knäppa men ibland nonchalanta på ett fint sätt. Och ibland vill de bli klappade så då måste man klappa fint så de tittar sådär dyrkansvärt och kärleksfullt.

Dagens siffror:

Max 30.5 km/h

Tid 6 timmar 7 minuter. Att cykla motvind tar verkligen energi från en.