Campingplatz Rastatter-Freizeitparadies, 29/6

Haha ja ni ser rätt. Bundesrepubliken nu. Nog om detta.

Var en del cyklister på campingen igår. Jag sänkte medelåldern med 30 år. De gav sig av astidigt och jag gjorde det inte. Ett par rullade ut typ 30 minuter innan mig. Sen hittar jag dem fem minuter efter att jag börjat rulla så står de och fixar med hojjarna. Alltså, gamlingar… Tryckta kartor och sån skit. De satt iofs med vars en Ipad på kvällen så fattar inte vad de ska med kartorna till. Men ja, gamlingar…

Egentligen så var det inte så spännande förmiddag att berätta om för er del. För min del var den dock absolut fantastisk. Hoppade på Canal du Rhone Au Rhin som jag cyklade förra året. 70 km rakt in i Strasbourg. Jag mötte fem personer på de 70 kilometrarna. Riktigt bra kilometer. Underbar cykling utan avbrott förutom att då och då stanna oxj se på djuren. Fick panikbromsa och veja undan några gånger för de ödlor som sprang på vägen. Fick åka tillbaka och så så jag inte orsakat någon död.

Käkade salladslunch strax efter jag passerat Strasbourg och köpte vatten där. Det var lite småkyligt på morgonen men under dagen kom det upp till 29-30 grader. Det var lite halvt lagom så jag hade fortfarande t-shirt och skjortan på mig i fall det skulle kännas lite kyligt. Efter Strasbourg var det egentligen bara raka vägen mot Lauterbourg. Väl skyltat på EV15 så cyklade mest på. Fina vägar. Inte allt för kraftig motvind men dock motvind.

Har haft ett litet sånt här va moment 22 hela dagen. Vill egentligen avsluta dagen i Frankrike, men jag vill inte börja helgen i Frankrike. Till slut efter många om och men så enades jag med mina två andra personligheter om att avsluta Frankrike i Tyskland. Åkte färja över Rhen. Tror jag plankade faktiskt. Sitter nu i Rastatter och softar. Campingen kostar 8 euro. Igår kostade den 8.50 så har kvitta hotellet.

Har bestämt mig för att bli riktig turist nu de sista dagarna i Tyskland. Eller ja, i alla fall imorgon och övermorgon. Imorgon skall jag till Heidelberg. En stad jag egentligen skulle besöka för tre eller fyra år sedan men tog Frankfurt am Main istället. Förra året sket jag i det för jag ville se katedralerna i Mannheim, Speyer och Worms så då fick Heidelberg stå över ett kast. Men nu, nu är jag nära nog att cykla till Altstadt i Heidelberg och glo lite på slottet också. Sen i övermorgon blir det katedralen i Worms för fulla muggar. Har en idé om att jag ska sova i ett gasthaus också. Vi får se. Sover trots allt bäst i tält egentligen. Efter Worms är inte Koblenz och Boppard långt ifrån och sen får vi se vad som händer efter det. Måste tåg hem.

Har dock bara cyklat i 25 dagar så har ganska mycket kvar. Sjukt nice!

OMG det finns en påfågel ganska nära campingen! Jag kan höra den kalla på mig. Måste förhöra mig med campingen imorgon om vart man kan se den.

Har slutat använda solfaktor nu. Känns bra. Är brun och väl skyddad på de ställena som är utsatta nu. Iom jag kör mot nord är det mest höger sida av kropp som får lida så den är lite brunare. Speciellt höger knäveck är ganska brunt.

Dagens Drick! 5.5 liter. Köpte en asstor flaska Evian på 2 liter som knappt fick plats på mulan. Dock bara 4 liter vatten. 1.5 liter var någon knäpp form av citronvatten. En cala på 25 cl också.

Dagens kiss. Ingen 🙁 Torrt som fnöske. Eller ja inte riktigt. Ibland kände jag att jag kanske borde ha kissat under dagen när jag inte satt på Astrid. Men så fort jag satte mig på henne så försvann alla sådana dumma känslor. När jag väl kom till campingen och skulle kissa gick det lite sådär. Sådär trögt ni vet som det är när man inte kissat på 10 timmar. Man glömmer liksom bort hur man ska göra. Ska man berätta för alla andra på toa eller ska man hålla det för sig själv? Svårt det där.

Dagens djur! längst Rhone au Rhin såg jag en simmande bisam. Den var så fin och smidig att jag vet inte vad. Önskar vi kunde ha dem hemma i Svitjodden. Någon mil längre fram såg jag något gyllene som stod i vattnet. Tänkte att det måste vara något som fastnat. När jag kom närmare så var det en stor fin golden retriever som stod i vattnet och glatt gläfste vattenbrynet. Stod och gladde mig i fem minuter på honom medan jag åt pistasch och han stod lika gläfsande när jag åkte som när jag kom. Haha såg en tjock, fin, brun och hårig larv också på vägen. Såg också ett styck franskt litet försiktigt klövdjur i ett buskage. Superlitet.